Jiří Crha: Rekordní investice do dopravy a revoluční změny na železnici!

crha

Pane náměstku, tvrdíte, že investujete do dopravy nejvíce v historii, ale silnice jsou stále plné děr, jak je to možné?

Ano, je to tak. V současné době investujeme do dopravy opravdu historicky největší částky. Je to nezbytné, protože na silnicích je obří dluh, který musíme postupně splácet. Ačkoli investujeme nejvíce, pořád to není dost. Jedinou cestou, jak to změnit, je znovu zvýšit rozpočet. Na to ale momentálně nemáme dostatek prostředků.

Jak tedy hodláte tento problém řešit?

Povedla se nám obrovská věc. Dohodli jsme zákonnou změnu tzv. RUD, tedy změny rozdělení daní mezi kraje, obce a stát. Výsledkem je férovější financování, což znamená, že náš kraj bude mít o několik miliard korun ročně více. Ze současných 2,5 miliardy na dopravu můžeme atakovat až 4 miliardy. To je obrovský posun, který nám umožní lépe spravovat naše silnice a infrastrukturu.

To jsou skvělé zprávy. Jak se na to připravujete organizačně?

V dalším období musíme připravit naši krajskou organizaci správy a údržby silnic tak, aby byla schopna spravovat tento objem financí a soutěžit stavby efektivně. Máme v tomto směru zkušenosti a věřím, že to zvládneme rychle a efektivně.

Doprava není jen o silnicích. Co dalšího plánujete?

To máte pravdu. Nakoupili jsme nové vlaky Moravia, které jsou naprostou špičkou. Vedle toho nasazujeme repasované vlaky na jih, aby cestující měli komfortní a spolehlivou dopravu. Také jsme vysoutěžili dopravce za velmi výhodných podmínek a spouštíme nový prodej jízdenek, který je jednoduchý a moderní. Věřím, že to lidé oceňují, což ostatně vidíme i na nárustu cestujících.

To zní opravdu skvěle. Je ještě něco, co byste rád zmínil?

Na poli dopravy se toho děje opravdu hodně. Udělali jsme už například první kroky k tomu, aby se mohly elektrifikovat další části železnic. Zmínit určitě musím i prostředky, které nám stát poskytne díky dostavbě Dukovan. To jsou další miliardy, které půjdou na opravy silnic a mostů. Děláme ale i stovky malých staveb, které často vychází z požadavků jednotlivých starostů.